A mély történelmi jelentőséggel bíró Regatta, Velence legnagyobb és legfontosabb eseményének számít. Szerte a nagyvilágból érkeznek turisták csak azért, hogy átélhessék eme nagyszabású fesztivált.
A Velencei Regatta hangulata messze földön híres, így nem is meglepő az, hogy évről évre, több százezren látogatnak el a Vizek városaként is emlegetett településre. A Velencei Regatta megrendezésére a 16. század óta, fix időpontban kerül sor. Ez nem más, mint szeptember első vasárnapja. Ilyenkor a Grand Canalen díszes hajók felvonulása veszi kezdetét, majd ezt követően nagyszabású evezőverseny zajlik. Az evezőversenyt pedig, hatalmas fesztivál követi, amelyen estébe nyúlóan szórakozhatnak a fiatalok és az idősek egyaránt.
A hatalmas ünnep tiszteletére, a Grand Canalen felvonuló hajói különleges díszt öltenek, valamint a hajókon tartózkodó evezők is, középkori öltözékbe bújnak. A történelmi Regatta ideje alatt többféle hajóval ismerkedhet meg a közönség.
Látható például, a kifejezetten a Regattára kifejlesztett, jó stabilitással rendelkező, kifejezetten gyors hajó, amely a Gondolino nevet viseli. A Gondolino mellett természetesen számos gondola is megfigyelhető, amely nem más, mint a hagyományos, Velencére oly’ nagyon jellemző hajótípus. A gondola volt ugyanis, a lagúnák egyetlen közlekedési eszköze egykoron.
Az évszázados múlttal rendelkező gondolák eredete nem teljesen tisztázott annak ellenére sem, hogy immáron több száz kutatás is indult a gondolák történetével kapcsolatosan. Korábban a gondolák díszesek, fényűzőek és színesek voltak, ám egy, a középkorban meghozott rendelet miatt, ma már csak fekete színű gondolákat lehet megfigyelni.
A gondolák készítése szigorú szabályokhoz van kötve. A különleges hajók mindegyike 280 részből áll össze. Az alapanyagukat tekintve, nyolc különböző fafajtából állítják elő. Fémből csupán a tat rész és a hajó orra áll. A gondola hajóorra jellegzetes, zászlószerű kialakítással készül el. A gondolák kialakítása aszimmetrikus annak érdekében, hogy ellensúlyozni lehessen az evezős elhelyezkedését. Éppen ezért, a gondola bal oldala hosszabb, mint a jobb. Ha ez nem így lenne, vagyis a hajó teljesen szimmetrikus lenne, akkor a gondolával nem lehetne előre haladni, hanem az csak körbe-körbe forogna, a saját tengelye körül.